سوال:
آيا در نماز واجب است بعد از حمد يك سوره كامل خوانده شود؟ يا تلاوت مقدارى از قرآن كريم كافيست ؟ و در فرض اول آيا بعد از قرائت سوره جايز است آيات قرآنى خوانده شود؟
جواب:
در نمازهاى واجب يوميه قرائت آياتى از قرآن كريم از سوره كامل مجزى نيست، ولكن قرائت بعض آيات پس از قرائت سوره كامل به عنوان قرآن اشكالى ندارد.
منبع:
استفتائات مقام معظم رهبري
**************************
سوال:
آيا در نمازهاى واجب، مىتوان بعد از حمد به جاى سوره، بار ديگر سورهى حمد را تكرار نمود؟
جواب:
نمىتوان تكرار كرد.
منبع:
پايگاه اينترنتي حضرت آيت الله العظمي بهجت (دام ظله)
**************************
سوال:
آيا در نوافل هم بعد از حمد در صورتي كه بخواهد سوره اي بخواند ، بايد آن سوره را كامل بخواند يا مي شود به چند آيه از يك سوره اكتفا كرد؟
جواب:
لازم نيست يك سوره كامله بخواند.
منبع:
استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، ص 157 ، مسأله 107.
**************************
سوال:
آيا دوباره خواندن آيه در قرائت نماز جائز است؟
جواب:
در صورتى كه به قصد جزئيت نباشد ، مثلاً به قصد احتياط باشد، جايز است.
منبع:
پايگاه اينترنتي آيت الله العظمي وحيد خراساني (مد ظله)
**************************
سوال:
آيا رعايت تجويد در ذكر ركوع و سجده واجب است؟
جواب:
تا حدّ صحت كلمه لازم است.
منبع:
پايگاه اينترنتي حضرت آيت الله العظمي بهجت (دام ظله)
**************************
سوال:
آيا زنان مىتواند حمد و سورهى نمازهاى صبح و مغرب و عشا را بلند بخوانند؟
جواب:
مىتوانند، ولى اگر نامحرم صدايشان را مىشنود، در صورتى كه شنيدن صداى زن حرام باشد، مثلاً ترس فتنه و لذّت بردن در بين باشد، بنابر اظهر بايد آهسته بخوانند
منبع:
پايگاه اينترنتي حضرت آيت الله العظمي بهجت (دام ظله)
**************************
سوال:
آيا طهارت و روبه قبله بودن و ساير امور در سجده واجب قرآن شرط شده است يا خير؟
جواب:
در سجده واجب قرآن بايد جاى انسان غصبى نباشد و بايد پيشانى را بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است گذاشته، و بنابر احتياط واجب جاهاى ديگر بدن را كه در سجده نماز ذكر شد بر زمين بگذارد، و بنابر احتياط واجب جاى پيشانى او از جاى سر انگشتانش بيش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد، و لازم نيست با وضو يا غسل و رو به قبله باشد و عورت خود را بپوشاند و بدن و جاى پيشانى او پاك باشد، و نيز چيزهايي كه در لباس نمازگزار شرط مى باشد در لباس او شرط نيست.
منبع:
پايگاه اينترنتي آيت الله العظمي وحيد خراساني (مد ظله)
**************************
سوال:
آيا غلط خواندن قنوت و يا ذكرهاى مستحبى نماز، مبطل نماز است؟
جواب:
على الاحوط در حال عمد مبطل است.
منبع:
پايگاه اينترنتي حضرت آيت الله العظمي بهجت (دام ظله)
**************************
سوال:
آيا غلط خواندن يا از مخرج ادا نكردن اذكار مستحبى نماز، موجب بطلان نماز مى شود؟
جواب:
اگر غلط فاحش نباشد و موجب تغيير معنى نگردد نماز باطل نيست. ولى اگر عمداً غلط بخواند احتياطاً نماز را پس از خواندن اعاده كند.
منبع:
پايگاه اينترنتي حضرت آيت الله العظمي فاضل لنكراني (ره)
**************************
سوال:
آيا غلط خواندن يا از مخرج ادا نكردن عمدى ذكرهاى مستحبّى نماز، موجب باطل شدن نماز مىشود؟
جواب:
بنابر احتياط واجب بايد درست بخواند.
منبع:
پايگاه اينترنتي حضرت آيت الله العظمي بهجت (دام ظله)
**************************
نظرات شما عزیزان: